Sedam dana

No Comments

Galerija Trag Vam predstavlja izložbu “Sedam dana”, ulja na platnu velikog formata slikara i grafičara Emira Škandra.

Otvaranje izložbe je u ponedeljak, 13. maja, sa početkom u 19 časova.

O izložbi

Zašto nedelja traje sedam dana, a ne, na primer, osam?

Dobro je poznato da je slikarstvo definisano kao umetnost prostora. Slika zauzima određeno mesto i moguće ju je sagledati u jednom trenu. To nije slučaj sa muzikom. Muzička kompozicija se odvija u vremenu, njeno trajanje ima temporalnu strukturu. Otuda je muzika vremenska umetnost. Pred ciklusom Sedam dana, ta „opšta mesta“ vredi razmotriti iz više od jednog razloga.

Emir Škandro slika vreme. Zar to nije neobično? U pitanju je jedan ciklus, kretanje kroz slike, sukcesija površina i dubina, niz od ponedeljka do nedelje ili, na primer, od srede do utorka – zavisno kako se platna poređaju ili kako se njihov posmatrač kreće – i ta činjenica podupire, pa i pojačava dijalog slikara i vremena ili barem vremenskih jedinica koje su ljudi odredili, dali im imena i odlučili da tako razdeljuju vremenski tok.Ove slike odlikuje i izvesna muzikalnost, različitih hromatskih harmonija i uzbudljivih ritmova. Zašto da ih ne nazovemo i prostornom muzikom i na trenutak dok ih posmatramo ne pokušamo da uzdrmamo razliku između slikarstva i muzike, umetnosti prostora i umetnosti vremena?

Svaka osoba ima makar jednu posebnu asocijaciju na svaki dan u nedelji. Dvoje pojedinaca petak ne mora da asocira na istu dominantnu boju ili formu. Bilo bi – čini se – vrlo zanimljivo pokazati nekolicini ljudi ove slike, a da se pri tome prekriju njihovi naslovi. Na početku, te osobe ne bi znale da su na njima predstavljeni dani u nedelji. Kada bi im se to reklo, one bi verovatno različitim danima imenovale istu sliku. Neko bi, na osnovu lične asocijacije, doživeo ono što vidi na „Ponedeljku“ kao četvrtak, dok bi „Sreda“ svojom atmosferom nekom drugom prizivala subotu. Taj nenaporni eksperiment ne samo što ukazuje na bitnost naslova u apstraktnom slikarstvu, nego i na značaj unutrašnjeg sveta posmatrača.

Slike iz ciklusa Sedam dana ne trpe ram. U svom ritmičkom potencijalu i energiji, one, na tragu slavne tradicije, prkose prostornom ograničavanju. Za ovih prijatnih Sedam dana, bilo je potrebno više od sedam dana, u to nema sumnje. Ne zaboravimo da termin „ciklus“ vodi poreklo od grčke reči koja označava krug. Kruženjem sada mogu da se vratim na početak ovog teksta. Da nedelja ima više od sedam dana, Emir Škandro bi nas obradovao sa još više slika u ovom ciklusu. Ipak, treba reći da i sedam dana, odnosno sedam slika, jesu više nego dovoljni za uživanje u jednoj smislenoj i zaokruženoj celini.

Miloš Ćipranić

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *